8000 مورد جدید ابتلا به دیابت نوع 2 درسال با مصرف نوشابه های قندی

22 جولای 2015- بر اساس یک گزارش جدید، سالانه حدود هشت هزار مورد جدید ابتلا به دیابت نوع 2 به دلیل مصرف نوشابه های قندی حادث می شود.

 دراین مطالعه که توسط محققان دانشگاه کمبریج انجام شد به این نکته  اشاره شده است که با روند  فعلی تا ده سال آینده، 79 هزار مورد جدید ابتلا به دیابت نوع 2 به عنوان نتیجه ی مستقیم  نوشیدن نوشابه های شیرین قندی تشخیص داده خواهد شد.

محققان دراین پژوهش تمام موارد ابتلا به دیابت نوع  2 را با مصرف نوشیدنیهای قندی مرتبط نمی دانند، در بسیاری از افراد که بطور کامل از این گونه  نوشیدنیها استفاده نمی کنند، هنوز هم  دیابت نوع 2 ظاهر می شود که می تواند با سایر علل احتمالی دیابت از جمله چاقی، وراثت ژنتیکی و یا سندروم تخمدان پلی کیستیک (PCOS) مرتبط باشد.

همزمان، بسیاری از افرادیکه بطور منظم از این نوع نوشیدنیهای قندی استفاده می کنند به دیابت نوع 2 مبتلا نمی شوند. این پژوهش نشان داد نوشیدن منظم نوشیدنی های قندی  تنها احتمال ابتلا به دیابت نوع 2 را افزایش می دهد. بر اساس این تحقیق نوشیدن نوشیدنیهای قندی با بروز 2 تا 6 درصد از موارد ابتلا به دیابت نوع 2 مرتبط می باشد.

 علاوه بر این ، نتایج تحقیق اخیر تنها به ارتباط بین مصرف نوشیدنیهای  قندی  و خطر دیابت نوع 2 دلالت دارد و برای تایید تأثیر مستقیم این نوشیدنیها بر بروز دیابت نوع 2 به انجام تحقیقات بیشتری نیاز است. در این مطالعه به دستاوردهای بهداشتی بالقوه ای که ممکن است با کاهش مصرف نوشابه های قندی بدست  آید، اشاره شده است.

درهفته های اخیر در مورد اثرات مصرف شکر و نوشیدنیهای قندی انتقادات زیادی صورت گرفته است، در یکی از گزارشات اخیر از دولت خواسته شد تا مالیات بالایی را بر مصرف نوشیدنیهای قندی اعمال کند و در دیگری توصیه به کاهش مصرف روزانه ی شکر( به نصف) اشاره شده است. نتایج این تحقیق درمجله ی BMJمنتشر شد.

منبع: 

www.diabetes.co.uk/news/2015/jul/8,000-cases-of-type-2-diabetes-a-year-linked-to-sugary-drink-consumption,-report-claims-93023068.html